Bedrijfsnaam en logo - Startpuntondernemers
54
post-template-default,single,single-post,postid-54,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
bedrijfsnaam-logo

Bedrijfsnaam en logo

Yes! Je gaat het echt doen: voor jezelf beginnen. Dat is natuurlijk super gaaf en leuk, maar je kan niet zomaar aan de slag gaan. Heb je al een ondernemingsplan geschreven? Weet je precies wat je gaat doen? Dan is het tijd voor een bedrijfsnaam en logo. Dit artikel helpt je bij het bedenken daarvan.

Een bedrijfsnaam verzinnen

Stap 1: Omschrijf je bedrijf

We beginnen bij het begin. Beschrijf wie jij bent, wat je doet, wat je gaat verkopen. Wat zijn jouw unique selling points? Verkoop je een product of dienst? En doe je dat online, offline of allebei? Omschrijf jouw identiteit. Probeer de omschrijving van jouw bedrijf te vatten in een paar zinnen of woorden, zodat je deze makkelijk kan ombuigen naar een toffe bedrijfsnaam.

Stap 2: Omschrijf je doelgroep

Dit heb je in je ondernemingsplan waarschijnlijk ook al gedaan, maar denk er nog eens goed over na. Wie behoren er tot jouw doelgroep? Verkoop je een product of dienst aan jongeren, ouderen, gezinnen of alleenstaande moeders? Mannen, vrouwen of allebei? Dit zijn zaken die bepalend kunnen zijn voor je bedrijfsnaam. Een pakkende bedrijfsnaam voor een online sieradenshop past meestal niet bij een administratief adviesbureau.

Stap 3: Tijd voor een brainstorm

Het is nu tijd om concreet aan de slag te gaan. Met stap 1 en 2 in je achterhoofd ga je alle woorden opschrijven die bij je opkomen als je aan jouw bedrijf denkt. Niets is te gek! Blader eens een woordenboek door, ga op zoek naar synoniemen of vertalingen van woorden en vraag de mensen om je heen om input. Bedenk ook of je (een deel van) je voor- en/of achternaam wilt gebruiken in je bedrijfsnaam. En wat vind je van afkortingen? Maak een lijst en filter hier de 10 beste woorden uit. Hiermee ga je aan de slag.

Stap 4: Kies je bedrijfsnaam en doe de check

Met het woordenlijstje uit de vorige stap ga je echt bedrijfsnamen proberen te verzinnen. Heb je een paar ideeën? Doe dan de bedrijfsnaam-check!

1.  Is de naam nog beschikbaar?

Dit is een belangrijke eerste vraag. Je mag niet zomaar dezelfde bedrijfsnaam kiezen als een ander bedrijf. Bij de Kamer van Koophandel kan je kijken of de naam die jij hebt verzonnen nog beschikbaar is. Heeft iemand jouw bedrijfsnaam al ingepikt? Geen paniek! Dit betekent niet altijd het einde van jouw idee.

2.  Is de naam onderscheidend?

Kies een bedrijfsnaam die origineel is en jouw bedrijf onderscheidt van anderen. Alleen een omschrijving van je werkzaamheden, zoals Lunchroom of Adviesbureau is niet voldoende. Ga op zoek naar een originele, unieke naam.

3.  Is de naam misleidend?

Ook niet onbelangrijk: zorg dat je bedrijfsnaam niet misleidend is. Doe je niet groter voor dan je bent. Noem je bedrijf bijvoorbeeld niet Hendriks en partners als je slechts één medewerker hebt. Ook meeliften op het succes van een ander is niet toegestaan. Een bedrijfsnaam als Goedkope iPhones is geen goed idee.

4.  Is de naam duidelijk?

Je bedrijfsnaam moet mensen een idee geven van je product of werkzaamheden. Probeer daarom een naam te kiezen die jouw bedrijf omschrijft. Dat is natuurlijk niet noodzakelijk, maar houd het wel in gedachten.

5.  Is de naam niet te moeilijk?

Heb je een fantastische bedrijfsnaam verzonnen, maar moet je deze bij ieder telefoontje vijf keer herhalen? Dan is je naam misschien te moeilijk. Ook als je bij elke gelegenheid je bedrijfsnaam moet spellen, wordt dat al snel vervelend. Ga dus voor eenvoud!

Ready? Set. LoGo!

Heb je een bedrijfsnaam gevonden die perfect past bij jouw bedrijf én nog beschikbaar is? Dan is dit wellicht het moment om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Op die manier leg je jouw bedrijfsnaam vast en kan je verder met de volgende stap: je logo. Hiervoor hebben we 5 belangrijke tips.

Tip 1: Ken je kwaliteiten

Ben jij geen designer en heb je weinig kaas gegeten van ontwerp programma’s? Laat het design van jouw logo dan over aan een professional. Omschrijf daarbij goed je ideeën en maak eventueel zelf een schets, maar geef de uitwerking uit handen. Dit is misschien best een investering, maar een goed logo kan uiteindelijk veel geld opleveren. Er zijn ook websites waar je, voor een wat lager bedrag, opdrachten kunt uitzetten voor het ontwerpen van een logo. Kijk maar eens op Ontwerpen voor geld.

Tip 2: Doe inspiratie op

Inspiratie voor vormen, kleuren en lettertypes kan je prima opdoen via Pinterest. Zoek maar eens op Logo design en je krijgt een hele waslijst aan stijlen, kleuren en lettertypes te zien. Ook via Google vind je natuurlijk stapels ideeën.

Tip 3: Wees origineel

Tip 3 volgt natuurlijk op Tip 2, want inspiratie opdoen is goed, maar kopiëren natuurlijk niet. Zorg dat jouw logo uniek is en helemaal bij je past. Want het zou vervelend zijn om je logo ergens anders terug te zien.

Tip 4: Maak het niet te ingewikkeld

Less is more. Zeker als het om logo’s gaat. Je logo moet herkenbaar zijn en de aandacht trekken. Afhankelijk van je identiteit kan je logo natuurlijk wel veel kleuren en vormen bevatten, maar probeer dit binnen de perken te houden.

Tip 5: Denk alvast na over een huisstijl

Een huisstijl moet passen bij je logo en de twee onderdelen moeten elkaar aanvullen. Denk bij het ontwerp van je logo dus ook alvast na over kleuren, vormen of lettertypes die je later in je huisstijl kan verwerken. Een opvallende kleur of vorm kan je huisstijl al een enorme boost geven.