Inschrijven bij de KvK - Startpuntondernemers
60
post-template-default,single,single-post,postid-60,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
inschrijven-KvK

Inschrijven bij de KvK

Ben je klaar om je eigen bedrijf te starten? Dan komt er een moment dat je je moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). In dit artikel behandelen we de 5 belangrijkste vragen over de KvK.

1.      Wat doet de Kamer van Koophandel?

De KvK ondersteunt, adviseert en registreert bedrijven. De belangrijkste taak van de KvK is het bijhouden van het handelsregister. In het handelsregister staan alle bedrijven, verenigingen en stichtingen (rechtsvormen) die zich hebben ingeschreven bij de KvK. De gegevens in het handelsregister, zoals je bedrijfsnaam, KvK-nummer en adres zijn openbaar en worden daarom veel gebruikt voor marketingacties.

2.      Moet ik mijn bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Iedereen die een bedrijf start voor het zelfstandig leveren van producten of diensten met als doel winst te maken, moet zich inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Daardoor heeft de overheid een overzicht van alle ondernemingen in Nederland. Maar ook voor de ondernemers zelf is het handig. Je kan namelijk ook informatie opvragen uit het handelsregister over andere bedrijven.

3.      Wanneer moet ik mijn bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

Ga je een nieuw bedrijf starten? Dan moet jouw onderneming uiterlijk één week nadat je officieel gestart bent, worden ingeschreven. Je kan je bedrijf natuurlijk ook inschrijven voordat je van start gaat.

4.      Hoe moet ik me inschrijven bij de Kamer van Koophandel?

De manier waarop jij je bedrijf moet inschrijven bij de KvK hangt een beetje af van de rechtsvorm. Bij sommige rechtsvormen moet een notaris de inschrijving regelen, maar vaak kan je het zelf. Een inschrijving gaat als volgt in zijn werk:

1. Bepaal eerst welke rechtsvorm past bij jouw plannen.
2. Denk na over een bedrijfsnaam en kijk of deze nog beschikbaar is.
3. Ga naar de website van de KvK en vul het inschrijfformulier zo veel mogelijk in.
4. Maak na het invullen van het formulier een afspraak bij een KvK-kantoor bij jou in de buurt.
5. Tijdens je afspraak wordt gekeken of jij aan de eisen voldoet en wordt je identiteitsbewijs gecontroleerd. Vergeet dit dus niet mee te nemen! Als alles in orde is, is je inschrijving compleet.

Bij je inschrijving krijg je direct een KvK-nummers. Het bijbehorende btw-nummer ontvang je een paar dagen later via de post van de Belastingdienst.

5.      Wat kost een inschrijving bij de Kamer van Koophandel?

Een inschrijving bij de KvK kost eenmalig € 50. Je hoeft geen maandelijkse bijdrage te leveren. Heb je ook een uittreksel nodig? Dan kost dat € 15. Deze bedragen moet je ter plekke per pin betalen.