Algemene voorwaarden - Startpuntondernemers
74
post-template-default,single,single-post,postid-74,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
algemene-voorwaarden

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden zijn erg belangrijk voor jou als zelfstandig ondernemer. Zo is altijd duidelijk wat de verwachtingen en verplichtingen zijn voor jou en de andere partij. Is er iets onduidelijk of verloopt de samenwerking niet zo soepel als verwacht? Dan kan je altijd terugvallen op je algemene voorwaarden.

Zijn algemene voorwaarden verplicht?

Nee, het is niet verplicht om algemene voorwaarden op te stellen, maar het is wel verstandig. Zo heb je iets om op terug te vallen. Je maakt voor iedere opdrachtgever misschien ook weer specifieke voorwaarden, maar sommige rechten/regels gelden altijd en voor iedereen. Daarom noemen we het ook algemene voorwaarden.

Wat moet er in de algemene voorwaarden?

Algemene voorwaarden zou je eigenlijk kunnen zien als ‘huisregels’. In dit document leg je alle regels en rechten die bij jouw bedrijf horen vast. Denk bijvoorbeeld aan de betalingstermijn, levertijd, garantie en eigendomsrechten. Maar in je algemene voorwaarden staat ook beschreven wat jij als ondernemer moet doen wanneer er iets misgaat.

Hoe stel ik mijn algemene voorwaarden op?

Het is aan jou om te bepalen of je de algemene voorwaarden (deels) zelf schrijft of laat schrijven. Voor veel branches kan je standaard algemene voorwaarden vinden op internet. Check deze goed; staat alles erin? Maar staat er ook niets in wat niet van toepassing is op jouw onderneming? Je kan er ook voor kiezen om het schrijven van de voorwaarden uit te besteden. Dat kost wel wat, maar dan weet je zeker dat alles goed in elkaar zit. Wat je ook doet; laat je algemene voorwaarden altijd even controleren door iemand die er verstand van heeft. Denk bijvoorbeeld aan je rechtsbijstandsverzekeraar of een jurist.

Tot slot

Gebruik je algemene voorwaarden goed. Zet ze in op het juiste moment (vooral niet te laat) en zorg dat je af en toe bekijkt of je voorwaarden nog wel up-to-date zijn.