KLANTEN EN ACQUISITIE

Je onderneming moet natuurlijk wel een beetje van de grond komen. Heel leuk zo’n eigen bedrijf, maar zonder klanten ben je nergens. Op zoek dus naar nieuwe klanten, maar hoe doe je dat?

DOELGROEP

Voordat je op je fiets springt en van de daken schreeuwt dat jij een eigen bedrijf bent gestart, is het goed om in kaart te brengen tegen wie je praat. Wie is je doelgroep?

Zijn dit bijvoorbeeld voornamelijk mannen of juist vrouwen? Hoe oud zijn ze? Wat is hun opleidingsniveau en ga zo maar door. Dit is ook een belangrijk punt in je marketingplan!

LAAT JE ZIEN

Stap twee is het laten weten dat je er bent door bijvoorbeeld te adverteren of te netwerken. Laat jezelf online zien op je website en social media. Houd bij het adverteren de doelgroep in je achterhoofd. Een advertentie van AXE vind je waarschijnlijk niet zo snel in de Libelle!

NETWERKEN

Veel mensen vinden het spannend om te netwerken. Is dit voor jou de manier om in contact te komen met nieuwe klanten? Zorg er dan voor dat je er netjes uitziet, je kleding aanpast aan de setting, een stevige handdruk geeft, een open houding hebt, weet wat je wilt zeggen en oogcontact maakt. Succes!

BINNENHALEN

Inmiddels heb jij jezelf van je beste kant laten zien en heb je de eerste contacten gelegd. Nu is het tijd voor échte klanten. Doe een goed aanbod, maar push niet te veel.

GEEF NIET OP

En de belangrijkste regel: niet opgeven! Je zult misschien wel 50 keer nee horen voor je een ja krijgt. Dat is helemaal niet erg en hoort erbij. Jij moet er alleen voor zorgen dat je niet bij de pakken gaat neerzitten. Alle begin is moeilijk.

STARTPUNT ONDERNEMERS