Investeren - Startpuntondernemers
68
post-template-default,single,single-post,postid-68,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,footer_responsive_adv,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1.1,vc_responsive
investeren

Investeren

Een eigen bedrijf oprichten is natuurlijk niet gratis. Maar de kosten zijn misschien ook weer niet zo hoog als je denkt. We hebben de belangrijkste investeringen voor je op een rijtje gezet.

1. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel

Dit is de eerste stap naar je eigen onderneming. Is je ondernemingsplan klaar? Dan is het tijd om je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Gelukkig zijn de kosten te overzien; € 50 voor een inschrijving en eventueel € 15 voor een uittreksel.

2. Naar de notaris

Voor sommige rechtsvormen is het noodzakelijk om je inschrijving te regelen met de hulp van een notaris. Daar zijn natuurlijk kosten aan verbonden. En die kunnen oplopen tot wel € 1.500. Hou daar dus wel even rekening mee.

3. Een bedrijfspand kopen of huren

Is je ondernemingsplan af? En heb je je ingeschreven bij de KvK? Dan is het tijd om te gaan kijken waar jij je bedrijf gaat vestigen. Denk hier goed over na, want je mag en kan je bedrijf niet zomaar overal opstarten. Gaat de productie van jouw idee veel herrie veroorzaken? Ga dan niet midden in een woonwijk zitten. En als je grote machines nodig hebt voor je werk zal de zolder van je ouders waarschijnlijk ook niet voldoen. Ga dus op zoek naar een ruimte die bij jou en je bedrijf past. De kosten zijn afhankelijk van de keuzes die je maakt. Kan je thuis werken? Dan heb je natuurlijk (bijna) geen extra kosten. Huren of kopen kan allebei, maar soms is kopen voordeliger dan huren. Ook de stad waar je jouw bedrijf vestigt kan veel verschil maken in het bedrag dat je moet investeren in de huisvesting. Een bedrijfspand in hartje Amsterdam is natuurlijk een stuk duurder dan een pand op een bedrijventerrein ergens in de provincie.

4. Je boekhouding opstarten

Als ondernemer is het belangrijk dat je een goede boekhouding bijhoudt. Dat kost tijd en soms ook geld. Heb je een boekhouder of accountant nodig? Dan kan dat behoorlijk in de papieren lopen. Denk ook eens aan alternatieve oplossingen. Zo kan je met een online boekhoudpakket een hoop geld besparen. De kosten zijn relatief laag en in de meeste gevallen heb je geen accountant of boekhouder meer nodig.

5. Telefoonkosten

Afhankelijk van je aanpak kan je tijdens de start van je bedrijf behoorlijk wat telefoonkosten maken. Gelukkig kan je deze volledig aftrekken van je winst, zodat je er uiteindelijk belastingvoordeel uithaalt. Maar het is wel belangrijk dat je op zoek gaat naar een provider die bij jouw belgedrag past. Bel je veel? Dan kan je beter een abonnement nemen waarmee je onbeperkt kan bellen. Dan vallen de kosten nooit hoger uit dan je gewend bent. Gebruik je je telefoon weinig? Zorg dan dat je niet betaalt voor dingen die je niet gebruikt.