VERZEKER JE PERSONEEL

Bij het aannemen van personeel komt heel wat kijken. Vergeet bijvoorbeeld ook niet je personeel te verzekeren. Wij hebben de belangrijkste verzekeringen voor je werknemers op een rijtje gezet.

1. VERZUIM

Als werkgever moet je er rekening mee houden dat je personeel (tijdelijk) niet meer kan werken door een ongeluk of ziekte. Als dat gebeurt, ben je als werkgever verplicht het loon door te betalen en ben je bijvoorbeeld ook verantwoordelijk voor eventuele re-integratie. En dat kan flink in de kosten lopen. Daarvoor is een verzuimverzekering. Deze vergoedt de kosten die jij voor je personeel maakt bij verzuim.

2. PENSIOEN

Je kan ervoor kiezen een pensioenregeling te treffen voor je werknemers. Dat is niet verplicht, maar maakt het werken bij jouw bedrijf wel aantrekkelijker. Kies je voor een collectief pensioen, dan wordt de pensioenregeling vastgelegd in de collectieve arbeidsovereenkomst en is dit voor iedereen hetzelfde geregeld.

In sommige gevallen ben je verplicht een pensioen aan te bieden.

3. AANSPRAKELIJKHEID

Er zijn twee soorten aansprakelijkheidsverzekeringen; de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering en beroepsaansprakelijkheidsverzekering. De eerste dekt schade die ontstaat door foutjes en ongelukken, veroorzaakt door jou of je werknemers. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering is hierop een aanvulling. Deze is bedoelt voor het vergoeden van kosten die ontstaan door beroepsfouten. Denk bijvoorbeeld aan een ontwerpfout van een architect of een foutieve berekening van een accountant.

STARTPUNT ONDERNEMERS